Årets gang med traditioner og emneuger

Tema: Vi arbejder med årstiden som overordnet tema ind i pædagogisk praksis. Dette for at børnene får kendskab til vinter, forår, sommer og efterår.

Vi arbejder målrettet med samarbejde på tværs i institutionen og ud fra en stor bevidsthed om, at vi er et hus. Dette styrker relationer og giver sammenhold mellem både børn og voksne.

Under hvert tema bliver der arbejdet med forskellige pædagogisk tiltag ex.  musik, leg og læring, ”Hvor bor jeg”, Dialogisk læsning, drama & musik, rim & remser, genbrug og genanvendelse mm.

Gode traditioner holdes der fast ved

Traditioner er noget vi holder fast ved i Margrethegaarden. Her bliver der hvert år holdt fastelavn, hvor børn og voksne kommer udklædt og vi slår katten af tønden og spiser fastelavnsboller.

Julefrokost for alle børn, bliver afholdt en dag i december.

Kirken er vores naboer, og derfor er det naturligt, at vi hvert år deltager i både Høst- og julegudstjeneste. Til jul er nogle går storbørnsgruppen Santa Lucia.

Farvelfest er storbørnsgruppens egen lille fest i børnehaven. Denne dag har storbørnsgruppen børnehaven alene hele formiddagen, hvor de fester og om eftermiddagen deler de en lille afskedssnacks ud (hvis I som forældre ønsker det)

Der er 4 gange årligt forældrekaffe, som institutionsbestyrelsen står for.  Den ene forældrekaffe er uden forældre, hvor børnene får mulighed for at invitere to andre gæster.

Halloweenfest alle børn og personaler kommer udklædt og fester denne dag. Børnene er op til denne med til alle forberedelser.

Sommerfest for alle børn, forældre og personaler. Institutionsbestyrelsen står for planlægning, samt aktiviteter. Vi slutter af med at spise sammen, alle familier medbringer mad til stort fælles ta´selv bord.

I Daginstitutionen Margrethegaarden fejrer vi børnene i den måned, de har fødselsdag. Som noget nyt vil dette ske den sidste fredag i hver måned, så alle de børn, der har fødselsdag den samme måned, bliver fejret samme dag og ikke på den dag, som børnene har fødselsdag, som vi hidtil har gjort.

Der vil være flag på bordene, fødselsdagssang samt andre festlige indslag i forbindelse med denne dag.

Der er også mulighed for, at det enkelte barn medbringer noget til uddeling blandt de andre børn. Dette aftales forældrene imellem (indbyrdes på egen stue), hvad der skal medbringes. Der er følgende muligheder:

I vuggestuen kan I medbringe:

•    Udskåret frugt

•    Ostehaps

•    Frugtstænger

•    Rosiner

•    Eller andet som ikke indeholder raffineret sukker

I børnehaven kan man I medbringe:

•     Udskåret frugt

•     Kage

•     Ostehaps

•     Frugtstænger

•     I kan også gå sammen om en kagemand/hindbærsnittekage fra bageren.

Institutionen tager billeder under fødselsdagen, der bliver sat sammen i en collage, som barnet modtager senere.

Det er blevet besluttet fra forældrebestyrelsens side, at forældre ikke skal deltage i fødselsdagen.