Når du er blevet tilbudt en plads i Margrethegaarden

Trygheden i en god opstart

En tryg opstart lægger vi meget vægt på i Margrethegaarden.

Besøg i institutionen vil være en god idé nogle gange inden opstart. Dette gør vi for at give tryghed til barnet, men også til forældrene. Besøg skal dog altid aftales med gruppens personale.

Ved opstart i både vuggestue og børnehave anbefaler vi en stille indkøring med korte dage. I samarbejdet med personalet i grupperne optrappes dagenes længde.

Samtaler som sikrer en god oplevelse

Opstartssamtalen bliver afholdt den forudgående måned inden barnet har opstart i vores institution.

Samtalen er vigtig, da vi blandt andet har brug høre om barnets start på livet, søvnvaner og spisevaner. Vi vil fortælle om vores hverdag på stuen, planlægge opstarten for jeres barn og besøg med barnet inden opstart.

Vi anbefaler at de første dage er korte, men dette aftales med personalet.

Efter tre måneder fra opstart indkaldes forældrene til endnu en samtale, for at snakke om hvordan opstarten er gået. I børnehaven vil forældrene også blive orienteret om resultatet af barnets sprogvurdering.

Besøg inden opstart skaber tryghed

Margrethegaardens dør er altid åben, og forældrene er velkommen til at komme på besøg inden opstart. Er det opstart i vuggestuen er man velkommen til at komme og være med til aktiviteter om formiddagen. Det aftales nærmere med personalet hvilke dage, der passer bedst.

Skal barnet starte i børnehaven, opfordrer vi til, at forældrene kommer på besøg med barnet, men barnets dagpleje/vuggestue er også velkommen til at komme på besøg, så barnet ved, hvor det skal gå i børnehave.