Tværfaglige samarbejdspartnere i Dagtilbud Østerådalen

Indsatspædagog i Dagtilbud Østerådalen

Indsatspædagogen varetager problemstillinger angående børns trivsel og udvikling i børnehaven som kræver en flexindsats.

Flexindsats er en tidlig forebyggende fleksibel indsats, som kan tilknyttes grupper af børn og enkelte børn. Varigheden af flexindsatsen er maximum 3 måneder.

Samarbejdet mellem indsatspædagogen og institutionen skal understøtte en øget kvalitet i børns læringsmiljøer og børnefællesskaber med fokus på barnet og børnegruppens trivsel, udvikling og læring.

Sprog og integration Aalborg kommune

Sprog- og integrationsmedarbejdere har kompetence og uddannelse inden for almen sprogtilegnelse, sprogtilegnelse med dansk som andetsprog og vejledning af medarbejdere i dagtilbud.

Flersprogede medarbejdere støtter tosprogede børn i børnefællesskabet på såvel dansk som på modersmålet.

Børneterapeutisk team Aalborg kommune

Børneterapeutisk team består af fysioterapeuter og ergoterapeuter, som bidrager med en sundhedsfaglig viden.

Indsatsen retter sig mod børn med motoriske, sansemæssige og kognitive udfordringer, der vanskeliggør deltagelsesmuligheder i aktiviteter i hverdagen.

Undersøgelser, observationer, vejledninger og træning bidrager til, at barnets nære omsorgspersoner får kvalificeret hjælp til at støtte barnet med udfordringerne.

Talepædagog i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning - PPR

Talepædagogen yder faglig vejledning til børnehaven med henblik på at styrke inklusion og specialpædagogiske indsatser for eksempel gennem kvalificering af sprogvurderingerne, kursustilbud til pædagogisk personale og opstart af netværksgrupper.

Talepædagogerne kan tilbyde indsatser til grupper af børn med følgende udfordringer:

• Stammen
  • Fonologi
  • Hørelse

Gruppeforløb foregår i tæt samarbejde mellem børn, forældre, pædagogisk personale og talepædagoger. I komplekse sproglige problemstillinger indgår talepædagogerne i samarbejde med forældre og pædagogisk personale omkring det enkelte barns sproglige vanskeligheder.

Talepædagogerne kan her foretage udredninger af barnets vanskeligheder, således der kan laves handleplan for det videre arbejde.

Vejledningsforløb til forældre og pædagogisk personale varetages ligeledes af talepædagogen.

Talepædagogerne tilbyder hørepædagogisk rådgivning og stemmepædagogisk rådgivning.

Psykolog i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning - PPR

Psykologen kan inddrages kalenderåret før skolestart, når der ønskes en pædagogisk psykologisk vurdering (PPV) af et barns specialpædagogiske behov, så barnet kan få den rette støtte i skolestarten.

Psykologerne tilbyder sparring til det pædagogiske personale samt forældrene, hvor det kan være relevant at udarbejde en Pædagogisk Psykologisk Vurdering (PPV) forud for skolestart.

Skolens ledelse kan i samarbejde med forældrene anmode psykologen om udarbejdelse af en Pædagogisk Psykologisk vurdering forud for skolestart. Derfor er det afgørende, at børnehaven og forældre inddrager skolens ledelse i deres bekymringer omkring et barns skolestart.

Formaliseret samarbejde med Vester Mariendal skole

Aalborg Kommune har stor fokus på børns overgange mellem institution og skole. Vores samarbejde med vores distriktsskole Vester Mariendal skole indeholder følgende:

• Samarbejdsaftale med skolen
  • Deltagelse i prøveskoledag
  • Besøgsdag i Børnehaven Planetvej, hvor de øvrige førskolebørn, som skal starte på skolen også er inviteret
  • Skolen arbejder med Fri for Mobberi, som er genkendeligt fra børnehaven
  • Børnehaveklasselederne kommer til overleveringssamtaler i børnehaven, hvor forældrene også deltager
  • Vi afholder 2 årlige samarbejdsmøder med deltagelse af repræsentanter fra skolen og distriktsbørnehaverne

Der er endvidere mulighed for at vi kan benytte skolens legeplads, når eleverne har timer

Vi samarbejder også med mange andre skoler i Aalborg Kommune ved overleveringssamtaler, da en årgang af børn ofte starter på 4-5 skoler. Vi bliver inviteret til besøg på skolen med barnet/børnene inden sommerferien, hvor de samles med de øvrige børn, der skal starte på samme skole.

Vi bliver på år, med børn til Sofiendalsskolen, inviteret til at overvære en teaterforestilling, som bliver fremført af de yngste elever på skolen.

Samarbejde i lokalområdet

• Margrethekirken er vores nærmeste nabo, som vi samarbejder med omkring højtider. Vi bliver inviteret til høstgudstjeneste og julegudstjeneste, hvor børnene får lejlighed til for at opleve denne kultur. Vi har også mulighed for at leje kirkesalen til større arrangementer
  • Vi bruger områdets legepladser, som er tilknyttet boligforeningerne i området, hvor også områdets dagplejere kommer
  • Vi bor tæt på ZOO, som vi ind imellem besøger