Pædagogisk læreplan

Sammenhæng skaber vi mellem det pædagogiske læringsmiljø, de 6 læreplanstemaer og det fælles pædagogiske grundlag

Vi inddrager børnenes perspektiv og de har medindflydelse på aktiviteter, lege og fysisk/æstetisk indretning. Alrummet, legepladsen og grupperne er opdelt i forskellige mindre zoner, som giver mulighed for, at flere børnegrupper kan være i gang med forskellige lege og aktiviteter i det samme rum.

Læring og udvikling sker i en vekslen mellem planlagte aktiviteter, spontant opståede situationer, leg, kreative aktiviteter og rutinesituationer i hverdagspraksis. Vi ser børnene som medskabere af egen læring og udvikling, og inden for de rammer, vi som personale er ansvarlige for, er vi klar til at ændre organiseringen i aktiviteterne ud fra den aktuelle børnegruppes behov og interesse.

Læreplanen består af 6 temaer

Læreplanstemaerne har til hensigt at sikre en bred læringsforståelser og fokus på forskellige centrale elementer i børn læring og udvikling.

De 6 læreplanstemaer:

• Alsidig personlig udvikling
  • Social udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Natur, udeliv og science
  • Kultur, æstetik og fællesskab

Fælles pædagogisk grundlag

Det fælles pædagogiske grundlag består af 9 elementer, som er centrale i arbejdet med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud.

Det fælles pædagogiske grundlag:

• Barnesyn
  • Dannelse og børneperspektiv
  • Leg
  • Læring
  • Børnefællesskaber
  • Pædagogisk læringsmiljø
  • Samarbejde med forældre om børns læring
  • Børn i udsatte positioner
  • Pædagogisk læringsmiljø med sammenhæng til børnehaveklassen

Faglige overvejelser tager udgangspunkt i de ovenstående 9 elementer, når vi arbejder med at justere læringsmiljøerne.

Meningsfulde og udviklende hverdagsrutiner præger hele dagen, og vi arbejder didaktisk og refleksivt for at justere læringsmiljøerne så de tilpasses den aktuelle børnegruppe.

Evalueringskultur

Refleksioner præger i høj grad de læringsmiljøer, vi tilbyder børnene. Gennem didaktik (planlæg, udfør, evaluer) justerer vi praksis, så det passer til den aktuelle børnegruppe.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.