Læringsmiljø og fokus på opdeling i mindre grupper

Fokus på læringsmiljøet giver rum til læring

Den Styrkede Læreplan danner udgangspunkt for vores pædagogiske arbejde.

Dagen som helhed anses som et stort læringsrum, og de relationer, der dannes igennem samværet med andre børn og voksne, har stor betydning for barnets udvikling, læring og dannelse.

Læring og udvikling sker i en vekslen mellem planlagte, pædagogiske aktiviteter, spontant opståede situationer, leg, kreative aktiviteter og rutinesituationer i hverdagspraksis.

Hverdagen er fyldt med tilbagevendende rutiner - borddækning, spisning, toiletbesøg og af- og påklædning.  Her lader vi børnene øve sig, bruger tid på at guide og opmuntre, for at støtte børnenes egen læring og dannelse.

Børnene som medskabere

Børnene er vigtige medskabere af egen læring og udvikling, så vi inddrager deres perspektiv og giver dem medindflydelse på aktiviteter, lege og fysisk/æstetisk indretning.

Inspirerende læringsmiljøer er vi opmærksomme på at skabe, så de understøtter barnets egen nysgerrighed og undersøgende tilgang og er klar til at ændre organiseringen ud fra den aktuelle børnegruppes behov og interesser.

Plads og rum til forskellige former for læring har vi skabt, så der kan opnåes ro, fordybelse samt vilde lege. Vi har bl.a. fokus på små legezoner og rum til bevægelse.

Opdeling i mindre grupper styrker børns sociale udvikling

Gode venner og følelsen af at være værdifuld har stor betydning i det sociale fællesskab.

Barnets kompetencer udvikles i sociale sammenhænge, i samværet med andre børn og voksne, og derfor har vi stort fokus på legegrupper. Både dem børnene selv danner, men også legegrupper organiseret af- og med voksne.

Betydningen af voksnes deltagelse i legen

Voksne har en vigtig funktion i legegrupper. Vi kan komme med redskaber, der kan udvikle legen og få den til at vare længere. Vi kan guide børn, der er lidt i periferien af fællesskabet, og som ikke selv formår at komme ind i en leg.

Legegrupper organiseret af de voksne, har altid et mål for øje. Det kan være børn, der har brug for at få styrket deres legerelationer eller legekompetencer (se og følge andres initiativer, turtagning), men det kan også være for at styrke sproget.

Erfaringerne er, at børnene ofte selv bygger videre på de voksenorganiserede lege, nogle gange dagen efter. Det der i starten skal støttes af en voksen, ”overtager” børnene selv med tiden, så den voksnes rolle går fra aktiv deltagende til at kunne guide og hjælpe på afstand, efter børnenes behov.