Overgange i løbet af tiden i Margrethegaarden

Overgang for vuggestue til børnehave

Overgangen fra børnehaven til vuggestuen har vi meget fokus på, særligt i de sidste 3 måneder inden barnet skal starte i børnehave.

Selvhjulpenhed er vigtigt for et kommende børnehavebarn. Derfor øver vi i vuggestuen under de daglige toiletbesøg/bleskift børnene i at sidde på toilet/tisse på toilet. Vi støtter også børnene i selv at komme i og af deres udetøj og sko og hænge deres tøj på plads i garderoben.

Det er meget individuelt, om barnet bruger ble ved børnehavestart eller ej. Vi opfordrer dog til, at vi i samarbejde med forældrene, støtter barnet bedst muligt.

Børnehavebesøg vægter vi højt i overgangen. Derfor laver vi også en plan over besøg i børnehave grupperne, for at begynde dannelsen af relationer til de andre børn samt de nye voksne.

Overgang fra Børnehave til Skole

Sidste år inden skolestart, samles de ældste børn i “storbørnsgruppen” to formiddage om ugen. Her arbejdes der med børnefællesskaber og med at understøtte børnenes lyst til at lære og at give dem mod på nye oplevelser.

Førskolebørnene støttes i at turde møde nye udfordringer, fordybe sig, være vedholdende, kunne indgå i et børnefællesskab og tage initiativ til at indgå i relationer.

Skolebesøg til barnets kommende skole vægtes højt i løbet foråret inden skolestart. Vi prioriterer at besøge alle de skoler, som børnene skal gå på, uanset om der er et eller flere børn til samme skole. Børnene får her mulighed for at møde deres kommende klassekammerater og børnehaveklasselærer.

Farvelfest

”Farvelfest” for de kommende skolebørn bliver hvert år afholdt i juni, for at markere, at når skolelivet starter, er det samtidig en afsked med børnehaven. En fest storbørnsgruppen glæder sig til.