ICDP og Fri for mobberi som pædagogiske arbejdsredskaber

ICDP – Internationalt Child Development Programme

ICDP handler om at styrke samspillet mellem den voksne og barnet og give de voksne omkring barnet viden og redskaber, så barnets sociale- og følelsesmæssige udvikling fremmes bedst muligt.

Barnet har brug for både at føle sig tryg og for at få støtte til at lære den store verden at kende. ICDP har en relations- og ressourceorienteret tilgang.

Forskning om børns tilknytning, udvikling og trivsel danner grundlag for ICDP. ICDP er inddelt i 3 dialoger og 8 samspilstemaer, som enkeltvis beskriver vigtige kvaliteter ved samspillet. Dette giver den voksne en ramme for en måde at være sammen med barnet på.

Grunduddannelse i ICDP

De fleste af Margrethegaardens personale har taget den grundlæggende niveau 1 uddannelse i ICDP og to har niveau 2, så de kan vejlede det øvrige personale og studerende.

Det betyder at, vi arbejder bevidst med vores relation og tilgang til børnene blandt andet på stuemøder og personalemøder.

Relationens kvalitet handler om at pædagogen tager ansvaret for relationen med barnet, så det føler sig set, hørt og forstået.

Positiv grænsesætning er en del af vores hverdag. Vi regulerer og sætter grænser for barnet på en positiv og støttende måde, så barnet på længere sig selv mestrer dette.

”Fri For Mobberi” fra Mary Fonden

Mary Fonden har udviklet Fri For Mobberi til at forebygge mobning og styrke børns sociale kompetencer.

Pædagogiske aktiviteter med børnene består blandt andet af samtaletavler af hverdagssituationer, som styrker barnets forståelse af andres følelser og adfærd. Barnets perspektiv inddrages – vi spørger for eksempel: ”hvad kan man gøre for at hjælpe et barn, som har slået sig”. Dette skaber læring og handlestrategier for barnet.

Forskning viser at: ”Den man rører ved, mobber man ikke” – og derfor tager vores lege og aktiviteter udgangspunkt heri. Til samling har vi gode erfaringer med børnemassage.

Børns venskaber

Arbejdet i små relationsgrupper, giver børnene mulighed for at få øje på hinanden og skabe nye venskaber.

Forebyggelsesarbejdet er i høj grad er der stort fokus på hos os. Når børnene har fælles leg og aktiviteter, styrkes børnefællesskabet og vi oplever, at de i højere grad får respekt og forståelse for hinanden.

Børnemøder bliver afholdt sammen med børnenes Bamsevenner. Her tales om det børnene er optaget af, hvad de gerne vil lege eller om uoverensstemmelser.